OPT OnDemand
Začalo to v Praze, pokračovalo ve Velkém Březně a dnes je OPT OnDemand firma s půl miliardou obratu, 200 zaměstnanci, obrovskou výrobní halou v Hrbovicích u Ústí nad Labem, partnerstvím s největšími značkami jako je Marvel nebo největší Evropské hudební vydavatelství UNIVERSAL MUSIC. Jedinečné je, že je to stále česká firma s českým majoritním majitelem, který má směr, vizi, a ví, kam chce firmu vést. Tím směrem je mít dostatečnou velikost, aby firma mohla být inspirací v oblasti udržitelné módy. Jestli jste o tiskárně OPT neslyšeli doteď, tak vám garantujeme, že o ní uslyšíte v budoucnu, protože rozvoj konceptu OnDemand výroby triček, kdy nemusí trika putovat přes půl planety, ale tisknou se ve chvíli, kdy si je někdo opravdu objedná, je už v OPT realitou a další technologické vychytávky jsou na cestě. OPT se řadí mezi nejspolehlivější dodavatele v tisku triček, jak v offsetu, tak v digitálu, a i proto je velmi oblíbeným partnerem zvučných světových značek.
ÚSPĚŠNÝ PŘÍBĚH ZA HRANICEMI ČESKA
Začínali jsme jako malá tiskárna triček v Praze před 25 lety. Dnes uzavíráme partnerství s mnoha zvučnými jmény v zahraničí a zahraniční zakázky tvoří většinu z našeho půl miliardového obratu. Vlastníme licence MARVEL, STAR WARS, DISNEY nebo PIXAR. Tiskneme pro EMP, což je největší evropský distributor fanouškovského merchandisingu. Pro UNIVERSAL MUSIC tiskneme trička těch nejhranějších světových kapel, a když jedou na AC/DC koncert, posíláme vytištěná trika přímo do měst, kde se koncerty konají. Je to závazek, když je člověk fanouškem kapely Nirvana a teď má tisknout jejich trika. To si dá sakra záležet na kvalitě. Čeká nás další růst a už teď se Ondrovi Parpelovi po světě rýsují zajímavá partnerství, takže se v budoucnu rozhodně nudit nebudeme. Díky efektivitě a digitalizaci zvládáme pracovat ve větších objemech a s významnějšími partnery.
Naší vizí je být na úrovni světové špičky. Být vnímaní jako super spolehlivý partner pro ty největší hráče a vedle toho, díky technologiím, přinést do světa módy on demand produkci, která zajistí větší udržitelnost díky tomu, že každý kousek, který se vytiskne, je už prodaný a neleží někde v obřích skladech. Víte kde Tayllor Swift tiskné sůj merch pro evropské turné? Hadejte!
FIRMA, KTERÁ VÁM PŘIROSTE K SRDCI
Mnoho z nás na otázku, proč ve firmě jsou již několik let, odpoví, že kvůli lidem. Těch fanoušků, kterým tahle firma přirostla k srdci, tu najdete dost a velmi tomu přispívá nastavený styl chování od majitele Ondry, vedení, vedoucích až po lidi ve výrobě. Je tu uvolněná, spolupracující a velmi přátelská atmosféra. Umíme si pomoct a táhneme všichni za jeden provaz. Těch drobností, které jsou v OPT jinak než v jiných firmách, je tolik, že v součtu je mezi klasickými výrobními nebo obchodními firmami a OPT obrovský rozdíl. A to je důvod, proč si to tu spousta lidí zamilovala a proč nemají důvod odcházet jinam.
Před OPT jsem byl ve firmě stylu - nemluv a makej. Tady je to jiný. Pokecá s vámi majitel naprosto přátelsky, že mu nevěříte, že je to CEO. Vedení se o lidi zajímá, chodí mezi lidi do výroby a má zdravý selský rozum. A to je velmi příjemná změna.
Jediný stereotyp je tady lokace a místo. Jdeš na to samé místo, můžeš stát u stejného stroje, ale co zakázka, to originál. Když se do toho člověk ponoří, tak ho to baví i po 15 letech, a to spektrum znalostí se pořád rozšiřuje, pořád se něco vyvíjí.
Já se sem těším na lidi, na tu práci, mě baví rochnit se v těch tričkách, trika jsou úžasný, hodně barev, což já miluju. A je tady moc fajn atmosféra, já si sem chodím odpočinout.
Firma, která s centrálou v Praze a produkcí v Ústí nad Labem dobývá svět. Díky velmi kvalitním vztahům se světovými producenty, díky sázce na kapacity, díky kvalitě, kterou jsme vždycky dodávali jsme schopni zpracovávat zakázky merch produktů pro světové hvězdy na jejich koncertních turné. A nezastavujeme, plánujeme být globálním hráčem s miliardovými obraty. Protože na to jednoduše máme.
ROZHODNĚ NÁS ČEKÁ RŮST V PRODUKCI
Naší budoucnost vidíme v rozšiřování produkce, důrazu na technologie a vývoji vlastních nástrojů, které nám umožní větší rozšíření on Demand výroby. Věříme, že skrz další světová partnerství naše produkce poroste. Cílem není rozšířit se přes levné ceny, jak to občas při výrobě v Česku chodí, ale naopak přes kvalitu a spolehlivost. Od konkurence nás nebude odlišovat cena, ale partnerský přístup, špičková kvalita a technologie.
Hranice toho, kam až chceme a můžeme vyrůst jsou neomezené. Bude to pouze na našich ambicích a pílí, všech lidí v OPT.
To, co pro nás bude klíčové, je neztratit současnou kamarádskou atmosféru, podporovat naše lidi a udržet si ty, kteří chtějí růst s OPT.
ODR - ON DEMAND REVOLUTION
Rozhodně sázíme na technologie a digitalizaci. Díky tomu chceme být lídry revoluce v produkci módy. ON DEMAND REVOLUTION je naše technologická část, možná by se dalo říct náš vlastní disruptivní startup, který nyní vyvíjí virtuální sklad s virtuálními produkty, které se vyrobí až ve chvíli objednávky koncového zákazníka. Už máme hotovou technologii digitálního avatara, díky kterému se nebudete muset bát, že si objednáte něco, co vám nepadne. Protože v případě objednání, budeme znát vaše míry, a tak vám nepošleme triko velikosti L, když u konkrétní značky vám bude sedět M. Tím docílíme toho, že se bude oblečení mnohem méně vracet. Tato technologie, kterou nyní vyvíjíme bude dostupná i pro ostatní e-shopy a výrobce.
PODPORA A PARTNERSTVÍ S MALÝMI PRODUCENTY
Ještě jeden efekt náš ON DEMAND REVOLUTION koncept má a sice, že dokážeme napojit malé producenty triček na velké platformy, kterých jsme partneři, a tak se třeba vaše tričko bude prodávat na Zalandu, nebo v eshopu německého Kauflandu. A to je skvělá příležitost, jak naši filozofii šířit a zároveň podporovat v růstu malé kreativní týmy.
Naši partneři nemusí mít sklady, nemusí si lámat hlavu s expedicí. Sklady nepotřebují, protože tričko se vyrobí ve chvíli, kdy si jej zákazník objedná a logistiku umíme pro celý svět.
Pro nás je udržitelnost jedním z nejdůležitějších témat. Proto inovujeme a hledáme nové cesty, které mohou být udržitelnější. Pomoci planetě nám vždy dávalo a pořád dává smysl.
Ondřej Parpel, CEO
STAČÍ ZÁJEM O TO, CO DĚLÁME A CHUŤ DO PRÁCE
A zbytek tě už tady naučíme. OPT vždycky stála na lidech, které práce bavila, zajímali se o dění a o své kolegy. Jsme sice dvě party v Praze a Hrbovicích, ale ten zájem o firmu, tým a výsledek je společný. Lidé tu pracují, protože chtějí být součástí OPT, a málokdo tu je jen pro práci a plat. Navíc mnoho lidí v managementu vyrostlo z výroby. Tedy vědí, co práce operátora obnáší, a díky tomu ti vždycky někdo pomůže, poradí, naučí. Nikdo, tu není bezprizorní. Je však důležité, abys byl člověk, který se nebojí ušpinit si ruce a pořádně zabrat. A je potřeba mít trochu cit pro detail, protože pak je naše práce nejkvalitnější. Přidej se a kdo ví, kam tě cesta z výroby zavede.
Naše budoucnost je udržitelná a my chceme být inspirací pro ostatní firmy, které se tímto směrem vydají
UDĚLAT NĚCO PRO PLANETU
Rozhodli jsme se, že vystoupíme z mainstreamu a začneme aktivně pracovat na on demand řešeních. Cílem našeho snažení je snížení masové produkce a masového naskladňování oblečení. Chceme snižovat uhlíkovou stopu a zbytečné zatížení planety, které vytváří doprava výrobků z jednoho konce planety na druhý. Chceme, aby se trika tiskla a expedovala, až ve chvíli, kdy si je zákazník objedná. A díky partnerům, jsme je schopní následovně expedovat kamkoliv.
Už dnes najdete na velkých módních portálech, jako je Zalando, kolekci triček Henry Tiger, které jsou pouze digitálním katalogem a fyzicky se tisknou až ve chvíli objednávky.
Ekologie a udržitelnost jsou témata, která nám dávají smysl již několik let. Byli jsme jedni z prvních, kdo začal nabízet trička z certifikované organické bavlny. Dnes máme certifikaci, díky které máme ekologické nitě, lepidla i barvy. Kupujeme trička jen od firem, které je vyrábí eticky. A přemýšlíme, jak využívat odpad, který při naší produkci vzniká. Chceme být inspirací pro ostatní firmy.
KDO SI TO NEVYZKOUŠÍ, NECHÁPE
OPT je opravdu úplně jinou výrobní firmou, než jakou jste možná v minulosti potkali.
Není tu nuda, je tu šrumec. Jsme týmová firma. Ve výrobě fungujeme v malých týmech po třech, čtyřech lidech a ty si určují svůj rytmus. Domlouvají se, kdy si dají pauzu, a jak si rozvrhnou práci. Je tu vidět obrovská pospolitost. Když má někdo narozeniny, upečeme mu dort a dáme si spolu kafe. Když se někomu narodí prcek, složíme se a koupíme mu dárek. Nenajdeš tu žádnou buzeraci, žádné píchačky ani turnikety. Ta volnost je opravdu velká. Díky tomu je tu minimální fluktuace, což zase přispívá k tomu, že lidé se mezi sebou znají a tím, že svou práci umí, tak se to firmě vrací.
Opíčko je moje druhá rodina. Nikdo se tady na nikoho nepovyšuje, všichni jsme na jedné lodi. Chci, aby to takhle všichni vnímali, aby věděli, že když jde kdokoliv z vedení do výroby, nemusí se bát s námi mluvit, nebáli se nám cokoliv říct. Já se snažím vyřešit každý problem pokud to jde. A myslím, že tohle nastavení se nám daří propisovat do celé firmy a z toho mám ohromnou radost.
Myslím, že bychom se mohli víc chlubit tím, co děláme a co umíme. Rosteme a jede to skvěle. Zákazníci se vracejí, přicházejí noví, děláme velký zakázky a můžeme si dovolit investovat do nových věcí. Tak je škoda být skromní.
Baví mě lidi, že se známe, můžu se zasmát v práci, každý si uděláme to svoje, ale najdou se chvíle kdy se zasmějeme a není to tady upjatý.
KORPORÁTNÍ ZÁVĚTŘÍ TU NEHLEDEJ
Naopak v OPT je občas dost fičák. I když jsme firma s půl miliardovým obratem, stále fungujeme hodně startupově. Nemáme žádnou korporátní matku ani investory, kteří by nám diktovali, kam směřovat, anebo nám financovali zbytečné produkty, za které by se schovali zbyteční lidé. Děláme to, na co máme a co nám dává smysl. Každé rozhodnutí je rychlé a v každém okamžiku můžeme naše směřování challengovat a třeba i rychle změnit. Díky tomu, jak rychle fungujeme a jak plochou máme strukturu, se tu nikdo za excelovou tabulku neschová. Na každého je vidět a očekávají se od něj reálné výsledky a ne řeči a prezentace. Nejsme firma zaparkovaná někde v nějakém bezpečném korporátním závětří. Naopak jsme zvyklí na dynamiku, potřebu se přizpůsobovat a dívat se na realitu v širším kontextu.
FIRMA, KTEROU VEDOU LIDI, KTERÝM NA NÍ ZÁLEŽÍ
OPT je v první řadě velmi lidskou firmou, kterou vedou lidi, kteří si nehrají na žádné korporátní šéfy.
Lidi ve vedení jsou velmi otevření a zajímají se o firmu jako celek. Ondra Parpel je stále majitel, kterému lidé věří jeho vizi a úsilí a on důvěřuje jim, že dělají to nejlepší, co umí. Olda, který stojí za rozvojem Hrbovic a naší výroby, je člověk, který vás vyslechne, poradí nebo pomůže.
Díky tomuto přístupu je firma plná skvělých lidí, kteří přesně ví, proč si vybrali tuto konkrétní kariérní zastávku. Lidi se tu jeden nad druhým nepovyšují, nejsou tu zákulisní hry nebo politiky. Je to dost „na rovinu“ prostředí, které má za výsledek, že lidé chodí do práce rádi.
Skladníka můžeš dělat v jakýkoliv firmě, ale málokterá ti přiroste k srdci. Tahle jo a je to díky tomu, jak se tady lidi od výroby až po vedoucí k sobě chovají. Nejsou nijak nadřazený a jednají mezi sebou na rovinu.
Libuška Jouklová, Skladový administrátor
V KAMARÁDSKÉ ATMOSFÉŘE SE VŠECHNO LÍP ŘEŠÍ
Mnoho lidí ve firmě má kamarádské vztahy i mimo firmu, i přesto spolu vždy jednají na rovinu a jakýkoliv problém, který se objeví, se řeší hned, aby nic nezůstalo nedořešené. Večer spolu klidně jdeme do hospody. Je docela osvěžující, když řešíme pracovní věci, že je umíme řešit neosobně a s cílem vyřešit aktuálně vzniklou situaci. Někdy věci nevyřešíme hned, protože řešení vyžaduje čas, ale nestane se, že bychom něco drželi v sobě a pomlouvali se v kuchyňce.
Ani Ondra ani Olda nechtějí mít fabriku, kam lidé budou chodit jenom makat, ale je pro ně důležité, aby lidé byli spokojení, měli mezi sebou fér vztahy, protože pak přirozeně odvedou lepší práci. Je tu prostě hodně lidské a přátelské prostředí a „zdravej selskej rozum“.
Lidskost a empatie. Celej mindset je nastavený na bázi rodinné firmy, která nějakým způsobem dokáže s lidma empaticky pracovat ta to se v měřítku fabriky málokdy stává.
Mně se celkově líbí, jak firma přemýšlí nad tím, jak tu planetu úplně nezničit. Používáme ekologická lepidla, barvy, plánujeme víc prosazovat on demand výrobu atd. Docela hodně lidí ve výrobě to téma ekologie a udržitelnosti zajímá a pro některé z nich je to důvod proč tady pracují.
OSOBNÍ ZODPOVĚDNOST JAKO HLAVNÍ PRINCIP
Tím, že je tady velká důvěra v lidi a jejich práci a je tu volnost s minimem pravidel, je potřeba velká porce osobní zodpovědnosti. Pracovitost a chuť spolupracovat je to, co u nováčků hledáme, protože, abychom si udrželi rychlost a nemuseli zavádět nějaké striktní procesy, potřebujeme, aby naši lidé měli velkou autonomii a nepotřebovali, aby jim někdo neustále určoval, co mají dělat, anebo je kontroloval. Máme to štěstí, že máme minimální fluktuaci. Lidé to tu mají rádi a našeho přístupu si váží, což znamená, že mají v sobě zdravou loajalitu a přemýšlí nejen nad svým osobním profitem, ale nad tím, aby byli firmě prospěšní.
DVA SVĚTY, DVĚ PARTY A RESPEKT
Třetinu firmy najdeš v Praze a dvě třetiny v Ústí nad Labem – Hrbovicích. Centrála, IT, finance, grafici a Ondra Parpel sedí v Praze a pro lidi z Hrbovic je to vlastně svět, který třeba nikdy nenavštívili a s kolegy z Prahy se potkají jen při nějakých speciálních událostech. To je jedna z malých vad na kráse, která nám trochu komplikuje život. Jsou to prostě dvě lokality, dvě party a dva světy. A bylo by fajn být jednou všichni na jednom místě.
Co v OPT nikdy nezažijete, je, že by jedna parta druhou nerespektovala. Všichni jsme součástí jedné firmy, jednoho příběhu. Pomáhá nám v tom i naše adaptační kolečko, kdy si všichni nováčci od ajťáků přes marketing až po finančního ředitele projdou výrobou, potkají se se lidmi u strojů a poznají některé procesy, které nám pak ulehčují práci i vzájemnou komunikaci. Když máme sezónu, je standardem, že lidi z kanceláří jdou pomáhat do výroby a to nejen ti z Hrbovic, ale i lidi z Prahy. OPT stojí na vzájemnosti, podpoře a pomoci.
Mě se líbí, že tady člověk může posouvat věci dál. Může zkoušet, pak přijde na to, že jedna z možností byla ta správná a zapomene na půl roku failů. A to mě hodně baví, že lídři tady, v rámci mezí, nechávají prostor.
Mám největší radost, že si můžu připravit zakázku od začátku do konce sama. Spásuju, sešteluju, připravím zboží, dám barvičky, zjistím, kde to nesedí a došteluju, a to mě hodně baví.
Tiskařina je super. Po směně odejdeš s čistou hlavou a vidíš za sebou výsledek. A když máš kolem sebe lidi, se kterýma se ti dobře pracuje, těšíš se druhej den do práce.
OPT Praha
Pražské kanceláře máme v Holešovicích. Máme celé skvělé prosvětlené patro, velkou terasu a dostatek prostoru. Skvělá dostupnost a dostatek skvělých restaurací, bister nebo kaváren a do budoucna revitalizaci celé holešovické tržnice rozhodně kancelářské pohodě napomáhají.
OPT Hrbovice
Před několika lety jsme se přestěhovali do moderní výrobní haly, kde máme dostatek prostoru, skvělé zázemí a možnost růst. Je velkou výhodou, když můžete lidem připravit zázemí, které je příjemné, prostorné a moderní.
NABÍZÍME TI ZAJÍMAVOU CESTU
Mnoho z nás je tu více než 5 let, někteří i více. A ten důvod, proč nás to stále baví, je, že máme možnost se posouvat a měnit náplň své práce. Nejde to samozřejmě rychle, ale když si člověk vytyčí nějakou výzvu a směr, tak mu vyjdeme vstříc. Jsme rádi, když naši lidé rostou s námi a stále je to u nás baví. Vedení OPT je naprosto otevřené takovým diskuzím. Naopak je vítá, protože každá firma potřebuje mít ty správné lidi na správných rolích a ti správní často nejsou ti podle CVčka, ale ti, kteří chtějí konkrétní práci dělat a být v ní dobří. Takoví lidé pak mají energii, která firmu pohání. Tím, jak se rozrůstáme, těch možností, jak se stát součástí našeho příběhu, přibývá. A to jak pro stávající lidi, tak pro ty, kteří přijdou v budoucnu.