Meiro
Meiro založili v roce 2018 společně Jana Marlé-Zizková, Vojta Kurka a Pavel Bulowski, když spolu seděli na břehu řeky v australském Melbourne. V oblasti jihovýchodní Asie a Austrálie to nebyl jejich první projekt. V tom čase už měli za sebou několik let úspěšné spolupráce v jejich konzultační firmě Datadriven. Jejich klienti kromě konzultací postupně požadovali i řešení, které by jim umožnilo vyznat se v datech svých zákazníků a pochopit jejich chování. Aby jim vyhověli, vytvořili softwarové řešení, ze kterého krok za krokem vzniklo Meiro Customer Data Platform. Dnes Meiro tvoří čtyřicetičlenný tým rozprostřený od Singapuru a Jakarty (obchod a marketing) až po Prahu a Brno (vývoj). Během tří let se jejich klienty staly velké asijské banky nebo retail a e-commerce hráči. Našlápnuto mají dobře a teď je před nimi expanze do Evropy a na Blízký východ.
Meiro vyvíjí nástroj, který firmám umožňuje spojit a vyhodnocovat vlastní různorodá data o svých zákaznících. Díky tomu mohou lépe poznat jejich potřeby a nabídnout jim top produkt ve chvíli, když je to potřeba, a naopak nenabídnout, když to potřeba není. To vše bez toho, aniž by firmy musely měnit strukturu svých dat.
Jsme přesvědčeni, že tohle je budoucnost marketingu
Dnes většina firem nedělá marketing na základě vlastních dat, i když se v nich skrývá zlato. Raději si najmou externí agenturu, která jim vymodeluje profil jejich zákazníka. Na základě toho spustí kampaň a doufají, že bude úspěšná. Naší misí je tento způsob navždy změnit. Umožnit firmám spouštět efektivní marketingové kampaně na základě svých vlastních dat.
Etika získávání a zpracování dat bude rozhodovat o tom, kdo v byznysu zůstane a kdo ne
To platí nejen pro naše klienty, ale i pro nás samotné. Zažili jsme jednání, kdy po nás potenciální klienti nepřímo žádali nefér praktiky. Hodně bychom si vydělali, ale odmítli jsme, i když jsme peníze v té době potřebovali jako sůl. Chceme fungovat tak, abychom měli klidné spaní. Celý nástroj stavíme tak, aby pomohl klientům poznat své zákazníky a jejich potřeby na základě first-party dat. To jsou data, která si klienti sami vytvoří a nikomu dalšímu je nepředávají. Jsme totiž přesvědčeni, že uživatelé internetu budou čím dál víc dbát na své soukromí a firmy se tomu budou muset přizpůsobit.
Příležitost sáhnout si na reálnou byznysovou inovaci
Máme ověřený product market fit a víme, jaké je naše místo na trhu. Z fáze startupu dospíváme do scaleupu, ve kterém se soustředíme na růst a expanzi do Evropy i do oblasti Blízkého východu. Čeká nás přerod z malé firmy, ve které všichni řeší všechno, na firmu s týmy, managementem a procesy připravenými pro globální škálování. Hledáme lidi, kteří už mají podobný přerod za sebou a můžeme se od sebe vzájemně učit. Lidi, kteří jsou schopni navrhnout si práci po svém podle jasně stanovených cílů. Způsob, jak se k nim dostanou, už ale bude na nich.
Na čem nám záleží
#autonomie #spolehlivost #otevřenost #píle #důvěra #přímočarost #efektivita #komunikace #zvídavost
Klienti od nás získají víc než produkt
Hodně lidí se ptá, jak jsme získali tolik zajímavých klientů v tak krátkém čase. Pracujeme pro velké jihoasijské banky, top retailery nebo cestovní kanceláře. Vybrali si nás díky našemu hands-on přístupu. My o věcech nejen mluvíme, ale umíme je i udělat. Když nastane problém, nepolevíme, dokud ho nevyřešíme. Chápeme souvislosti mezi technologiemi, daty, byznysem a dokážeme je optimálně propojit. Když vidíme, že pro úspěch projektu je potřeba něco, co není v aktuálním dealu, tak na to nehledíme. Uděláme to. Víme, že z dlouhodobého hlediska se to vyplatí nám a zejména klientovi.
Nikdy jsme nebyli firma, která se soustředí jen na dodání nástroje. Opravdu jdeme o úroveň dál a výš. V segmentu dat a digitální transformace hledají klienti vždy i průvodce a tím jsme jim my.
Doma v jihovýchodní Asii
Byznysově jsme doma v jihovýchodní Asii, ale klienty máme i v Hongkongu nebo Austrálii. Známe potřeby tamních marketérů a víme, že jsou jiné než tady v Evropě. Lidé používají super apps, dominuje mobile-first přístup k technologiím a celkově jsou tamní trhy jinak vyvinuté. Současně na nich chybí datoví lidé schopní srovnat data pro byznys a to je naše příležitost. Nejen byznysová, ale i technologická a kulturní. Díky tomu máme možnost pochopit, jak tamní společnost, lidé a kultura fungují. Každá ze zemí je jiná a tamní rozmanitost je obrovská. To nám dává šanci zkusit si a naučit se věci, ke kterým bychom se v Evropě nedostali. Ať už z kulturního nebo technologického hlediska.
Malý a hodně efektivní tým
Na to, jak robustní produkt a velké klienty máme, jsme stále díky efektivnímu fungování, malý tým. Malý tým odborníků rozprostřených po celém světě, kteří spolupráci staví na svých zkušenostech, vyzrálosti, umu a flexibilitě. Svou pozornost zaměřujeme tak, abychom požadovaný výsledek dosáhli rychle a každou svou prací vytvořili hodnotu pro zákazníka, posunuli produkt nebo nás samotné. Kontinuální zlepšování a každodenní dosahování drobných úspěchů nám umožnilo vybudovat od základů úspěšný produkt bez investorů.
Kdo je náš člověk?
„Nejlíp se mi pracuje s lidmi, kteří si rádi rozšiřují obzory a jsou zvídaví. Umí komunikovat upřímně a otevřeně. Když se jim něco nepovede, tak přijdou a řeknou to. Neschovávají se, ale hledají, jak se z toho poučit. Pro mě je důležité budovat dlouhodobé vztahy, protože lidi, kteří sem přijdou, se musí naučit hodně věcí a hodně do nich investujeme. Chci, aby to lidi věděli a šli sem s tím."
Jana Marlé-Zizková
„Lidi, kteří jsou u nás úspěšní, jsou ti, kteří dokážou přijít a říct: ‚Tohle nefunguje. Vím, že jsi můj šéf, ale takhle to dělat nemůžeme. Potřebujeme to dělat takhle jinak.‘ "
Pavel Bulowski
„Bystří, inteligentní lidé, kteří se dobře orientují v digitálním prostředí. Ať už se bavíme o datech, kryptu, Web3, nebo nových směrech, které možná ovlivní i celou společnost.”
Dominika Vamberská
„Pro mě je důležitá důvěra, transparentnost, a pak, aby byl týmový hráč a neměl přerostlé ego. Ve vývoji nám nefunguje nic způsobem, že větší bere. Často dělám proof of concept a kluci ho pak vymyslí jinak a lépe. Akceptuji to, protože nám všem jde o co nejlepší výsledek."
Vojta Kurka
„Když je něco kravina, tak se nebojíme to říct. Nemáme tu absolutní autoritu, kterou bychom museli dodržovat."
Ondra Tom
Mistři jednoduchosti
Každý požadavek na novou funkci třikrát otočíme, než se pustíme do vývoje. Je to opravdu to, co klient řeší nebo je to jenom část většího problému? Když je to smysluplný požadavek, nemáme funkci už náhodou hotovou, ale jen o ní klient nebo konzultant neví? Když tomu tak je, ušetříme čas vývoje i následné údržby.
Uvědomuje si, že čím víc kódu máme, tím víc ho musíme udržovat, a na to potřebujeme víc lidí a času. Proto říkáme, že nejlepší kód je ten, který jsme nenapsali, ale napsal ho někdo jiný. Používáme hodně open source a vývojářské komunitě za to pomáháme opravou chyb, které najdeme. Vždy je to jednodušší, než se starat o vlastní kód.
Když nám nezbývá, než se do programování nové funkce pustit, je pro nás důležité, abychom funkční řešení dosáhli rychle a jednoduše. Někdo z nás udělá proof of concept, otestuje ho, a když se řešení ukáže jako správná cesta, implementujeme ho do produktu. Menší úkoly si rozdělíme mezi sebe a děláme na nich samostatně. Pro nás je důležité, aby každý z nás samostatně uměl správně navrhnout menší až střední kusy kódu.
Nepotřebuješ deadline za každou cenu
Když jsme zakládali Meiro, řekli jsme si, že chceme programovat tak, jak se programovat opravdu má. Nedělat zbytečné ústupky, které krátkodobě pomohou stihnout termín, ale z dlouhodobého horizontu nás stejně doběhnou. Všechen kód, který napíšeme, nejdříve projde code review, automatizovanými testy a záleží nám, aby nevznikal ve stresu. Kreativní pohoda a radost z dobré práce jsou pro nás důležité principy, které si chráníme. Neženeme se zbytečně, abychom vyhráli s naším produktem jedno kolo. Jedeme promyšlenou trasou za kvalitou bez kompromisů, abychom vyhráli celý závod.
Nejsme typický SaaS. Meiro musí fungovat i na infrastruktuře klienta
Zpracováváme hodně dat. Musíme se u toho řídit datovými předpisy států, ve kterých působí naši zákazníci. Těmi jsou zejména státy jihovýchodní Asie a Austrálie, které jsou v těchto ohledech hodně napřed. Například jejich data nesmějí opustit danou zemi. Proto naše technické řešení umí běžet nejen v cloudu, jak bývá zvykem u online nástrojů, ale musí být schopno fungovat samostatně i bez přístupu k internetu. Nemůžeme využívat technologie jako Snowflake, Google BigQuery a celkově jsme ve výběru technologií často omezeni. Proto vše programujeme, aby se výsledný produkt dal nainstalovat kdekoli. Jsme v tomhle docela unikátní a ani ve světě není moc inspirace. Najít dobré technické řešení je často až výzkumný úkol. Ty nás ovšem často baví ze všeho nejvíc. Definujeme si jej, někdo ho začne řešit, a pak se společně rozhodneme, jestli je to optimální způsob. Proto každý z nás musí být schopen obhájit, že jeho řešení je lepší. Pokud není, tak umět přijmout, že to tak není.
Chuť propojovat obory
Děláme produkt, na který neexistuje doménová specializace a neustále se vyvíjí. Celé odvětví CDP existuje jenom pár let a je průnikem nejnovějších marketingových trendů s technologiemi. Nikde se nedá na jednom místě naučit nebo vystudovat něco, abychom si mohli říct: „Víme vše, co potřebujeme.“ Proto je pro nás důležité nebýt zamčení v jednom oboru, ale mít zkušenosti z různých odvětví a mít schopnost je vzájemně propojovat. Když chceš, můžeš se posunout z role analytika do vývojářské, anebo z marketingu přejít do obchodu. Vše je na tobě a rádi ti pomůžeme.
Samostatnost, flexibilita, důvěra
Nepotrpíme si na hierarchii, tituly nebo funkce. Nesetkáš se tu se zdlouhavým rozhodováním, kdy se šéf šéfa ptá na názor svého šéfa. Rozhodujeme rychle na základě argumentů, aktuálních možností a zkušeností z minula. Do úvahy bereme názor každého bez ohledu na jeho pozici. Vzájemně si věříme, že každému záleží na úspěchu Meira. Když se nám něco nezdá, umíme si to říct otevřeně a bez emocí, protože neumíme fungovat bez čistých vztahů. Bez nich by nebylo ani vzájemné důvěry.
Rovnost na všech úrovních
Věříme, že muži a ženy jsou si rovni. Jana s Pavlem před lety založili neziskovou organizaci She Loves Data, která pomáhá ženám objevit svět dat a technologií. Není proto náhoda, že, i když je Meiro technologická firma, potkáš tu víc žen než mužů a to zejména v Singapuru.
Jsme remote first firma
Od prvního dne je pro nás spolupráce na dálku základní modus operandi. Možná jsme předběhli dobu, ale vždy pro nás byla možnost spolehnout se na sebe důležitější než fancy kanceláře. Když v Singapuru kolegové večer končí, musí mít možnost spolehnout se, že se v Čechách stane vše, na čem se domluvili bez nutnosti kontroly. I proto má český tým většinou dopoledne vyhrazená na komunikaci s kolegy ve světě a odpoledne na hlubokou práci. Všichni jsme zvyklí, že vždy je někde už večer a je potřeba časový posun respektovat.
Stává se, že lidi jsou fyzicky v officu, ale často jsou mentálně v úplně jiné části světa – hodně si voláme. Jsme ale každý hodně focusovaný na svou práci, a tak se navzájem nerušíme
Singapur, Praha i Brno
Dnes už máme z praktických důvodů kanceláře v Singapuru, Praze i Brně. Jsou to pro nás místa, odkud můžeme pohodlně pracovat. Jsme zvyklí dlouhodobě spolupracovat s kolegy, které jsme nikdy osobně neviděli. V dobách před pandemii covid-19 jsme se alespoň jednou ročně osobně potkali, ale poslední dva roky takovému setkání štěstí nepřálo.